wat is intelligentie?

is daar één juiste definitie voor of is het eigenlijk maar een vaag begrip?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Intelligentie is zoveel als het kunnen redeneren, plannen en abstract te kunnen denken.

De bronnen geven overigens twee iets uiteenlopende 'diepten' in beantwoording.

Veel mensen verwarren intelligentie met 'slim'. Slim is het vermogen om de aanwezige eigenschappen (waaronder intelligentie) en kennis te kunnen gebruiken.

Ook is intelligentie iets anders dan creativiteit. Creativiteit vindt plaats wanneer men een nieuwe oplossing probeert te bedenken (begrip nieuw is wat vrij hier).

Al met al is intelligentie redelijk goed te definieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

heel vaag begrip...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De definitie van intelligentie is "verstandelijk vermogen". Het is helemaal geen vaag begrip. Het probleem is gewoon dat het heel moeilijk te meten is. Je zou een mens op oneindig veel punten moeten testen voor je zijn of haar intelligentie kunt vaststellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het uitdrukt in IQ wordt het al minder vaag, maar je kunt het inderdaad op vele manieren uitleggen. Er zijn niet voor niets termen als 'sociale intelligentie' etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een eenduidig omschrijving is er denk ik niet. ik denk dat het vooral te maken heeft met verbanden zien. Hoe complexer verbanden je ziet, hoe intelligenter je bent. Al ligt het er natuurlijk ook aan wat je met die kennis doet. Maar zoals gezegd, een eenduidig definitie ontbreekt imo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intelligentie heeft veel te maken met inzicht , luciditeit en het vermogen associaties te maken sneller als de anderen. Tesamen denken met anderen in brainstorming sessies scherpt de intelligentie aan en verhoogt de output. Superintelligentie zoals bij Einstein, Nash ,von Braun en vele andere is gedeeltelijk genetisch en gedeeltelijk gebaseerd op een ongelooflijke sterke wilskracht iets te bereiken in hun specifiek domein.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
betekent best wel veel, zoals slimheid en inzicht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
iedereen kan kennis stampen, inzicht is intelligentie
Inzicht. C beredeneren uit gegevens A en B.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intelligentie is de snelheid om op een breed gebied oplossingen en nieuwe ideen te bedenken om zodoende inzichten te krijgen om sneller te reargeren op nieuwe ontwikkelingen dan een ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die j0ve;

Ik zie intelligentie als de capaciteit om de aanwezige (verstandelijke én fysieke) vermogens en talenten zo goed mogelijk te benutten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intelligentie is het besef dat je bijna niets weet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intelligentie is moeilijk te meten. Mensen die IQ gebruiken om te meten... tjah.
Het punt is, mensen leren elke dag weer. Wanneer een mens een IQ test maakt, leert het van de fouten. En zal de volgende IQ test dus beter maken.

Dan is de intelligentie dus ook gestegen?

Lastig is het haha.