Wat kun je doen als je broer een illegale vriendin heeft?

Mijn broer heeft een relatie met een illegale vrouw. Deze persoon doet er alles aan om in nederland een verblijfsvergunning te krijgen, via mijn broer. Hoe kan ik dit oplossen. Is er een manier om haar het land uit te zetten of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (14)

Niet mee bemoeien.

Als je broer haar wilt helpen aan verblijfsvergunning dan heb jij daar niks over te zeggen.

Het is zijn leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. En stel ze word door JOU het land uit gezet en jou broer was echt gek op haar dan heb jij het gedaan...
waarom moet jij dit oplossen.
misschien houdt je broer wel heel erg veel van haar.
dan moet je broer en die vrouw misschien samen een oplossing bedenken.

ik denk niet dat jij je daar mee moet bemoeien.
13 jaar geleden
dit kan je niet oplossen.
denk niet dat je broer je dankbaar zal zijn, als jij je met zijn zaken gaat bemoeien.
zelfs als deze vrouw niet te goeder trouw is, zal hij toch van zijn eigen fouten moeten leren.
verder vind ik je vraag nogal "hard" overkomen.
deze vrouw heeft huis en haard (moeten) verlaten, en dan zou je graag zien dat ze het land wordt uitgeschopt?

ik neem aan dat je broer weet hoe je er over denkt, mijn advies is het daarbij te laten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je
Probeer hem een keer rustig uit te leggen wat jij er van vind! Maar maak hem duidelijk dat je hem niet voor een keuze stelt, hiermee duw je hem alleen maar meer naar haar toe!

Zolang je betrokken blijft kan je nog een beetje sturen en er voor zorgen dat-ie geen domme dingen doet. En hopelijk komt hij er achter dat en of hij een fout maakt...

Familie blijft familie, dus steun elkaar want met liefde bereik je meer! Stel je voor dat hij er achter komt wat je hebt gedaan, vergeeft hij je nooit meer terwijl de liefde misschien al aan het verwateren is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen liefde is geen kruid gewassen.
Het is je broer zijn keuze en het is zijn leven,ook al bedoel je het goed met je broer.
Als ik je een goede raad mag geven, zou ik mij hier niet inmengen, het zou de relatie met je broer alleen maar kunnen schaden.
Meestal ben je de sigaar.

Ik heb dit allemaal eens meegemaakt met mijn dochter en haar vriend. In mijn geval mag ik mag geluk spreken dat ik
haar terug heb gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie broer ben jij, de liefde van je broer uit willen zetten , laat jou broer zijn eigen zaakjes opknappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er van overtuigt bent dat het haar alleen maar om een verblijfsvergunning te doen is (en ze zal de eerste niet zijn), geef haar dan aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef haar aan? Op basis waarvan, dan zal er toch sprake moeten zijn van een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is illegaal. Il - le - gaal !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artikel 197 Een vreemdeling die in Nederland verblijft, terwijl hij weet of ernstige reden heeft te vermoeden, dat hij op grond van een wettelijk voorschrift tot ongewenste vreemdeling is verklaard, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
_____________________________________________ Buiten dat, dus buiten de ongewenstverklaring is er bij het illegale verblijf geen sprake van een strafbaar feit (misdrijf of overtreding) Aangifte doe je van een strafbaar feit (misdrijf of overtreding).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artikel 61 Vreemdelingenwet: De vreemdeling die niet of niet langer rechtmatig verblijf heeft, dient Nederland uit eigen beweging te verlaten binnen de in artikel 62 bepaalde termijn. Artikel 62 Nadat het rechtmatig verblijf van de vreemdeling is geëindigd, dient hij Nederland uit eigen beweging binnen vier weken te verlaten. Artikel 63:
De vreemdeling die geen rechtmatig verblijf heeft en die niet binnen de bij deze wet gestelde termijn Nederland uit eigen beweging heeft verlaten, kan worden uitgezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Honni, dat klopt. Desondanks is het dan nog niet strafbaar en kun je er dus geen aangifte van doen. De nieuwe regering wil het wel strafbaar maken om illegaal te zijn, maar dat is nu nog niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bedoeling is ook niet om te straffen, maar om het land uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik Honni, maar je kunt geen aangifte doen van iets dat niet strafbaar is.
Voor zover mijn kennis reikt, moet men een verblijfsvergunning regelen vanuit het land van herkomst.
Als jij van mening bent, dat zij het land uitmoet, dan moet je aangifte doen, dat kan bij de politie, of kijken naar de bronvermelding.

Dat is wat je kan doen, of dat verstandig is om te doen, achter de rug om van je broer ?
Ik begrijp dat liefde blind maakt, maar er zijn reeds genoeg antwoorden gegeven hoe je het anders kunt oplossen, dan mijn antwoord toe te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wil je dan aangeven?
Je kunt je broer veel geluk wensen samen met zijn partner.

Ik ga ervan uit dat je broer een grote vent is, die dus alle recht heeft om zélf te beslissen met wie hij een relatie heeft zonder dat zijn broer/zus zijn partner het land uit probeert te laten zetten. Hij heeft dat recht niet alleen als jij het mis hebt en het bij die vrouw gaat om liefde, maar óók als je helemaal gelijk hebt en het die vrouw alleen te doen is om een verblijfsvergunning.

Het is namelijk *zijn* leven, niet *jouw* leven. Bemoei je er niet mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt deze vraag omdat je hier erg mee zit. Het is dan prettig om advies te krijgen.
Zoek een vertrouwenspersoon. Dan kunnen jullie samen kijken of en hoe je het aanpakt.

Ik vind het heel goed van je dat je gevoel voor rechtvaardigheid hier opspeelt en zeker dat je je broer te goed vindt voor zo´n persoon. Tuurlijk zal hij verliefd zijn. De andere persoon is er alles aan gelegen om hier te kunnen blijven.

Ik wens je succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me beter dat je je met je eigen zaken bemoeit en niet met die van je broer. Ik denk dat hij het je niet in dank zal afnemen als je activiteiten ontplooit om zijn liefde het land uit te werken. Daarnaast is het me niet duidelijk waaróm je haar het land uit wilt hebben. Denk je dat haar bedoelingen niet zuiver zijn of is het persoonlijk en heb je gewoon een hekel aan háár als persoon?
13 jaar geleden
Uit je vraag kan worden opgemaakt dat je het idee hebt dat de interesse van deze vrouw voor je broer niet oprecht is omdat zij via hem een verblijfsvergunning wil krijgen.

Je vraag vertelt niet waar dit vermoeden vandaan komt, dus is het moeilijk een antwoord te geven. Het beste antwoord gezien het gebrek aan informatie is: laat hem zijn geluk vinden of lekker zelf op z'n bek gaan.

Als je broer om een of andere reden niet in staat moet worden geacht om zelf tot een redelijke beoordeling van de situatie te kunnen komen (geestelijk beperkt of zoiets), dan is het inschakelen van een persoon waartegen hij opziet en naar wiens oordeel hij luistert zinvol. Maar ook dan geldt: als hij volwassen en handelingsbekwaam is moet hij het zelf weten.

Wel zal hij aan de voorwaarden moeten voldoen om iemand hier een verblijfsvergunning te laten krijgen. En die voorwaarden zijn niet mals.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de vraag niet is of je het wel "normaal"is omdat het de vriendin van je broer betreft maar het gaat om een illegale vrouw, het volgende:

m.i. ben je altijd verplicht misdrijven te melden. Het illegaal verblijven in Nederland is verboden, dus een misdrijf. Dus ja, je moet dit melden en aangeven.

Dat het je broer is maakt de kwestie wellicht lastig, maar dat heeft niets te maken met je meldingsplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, moet je maar de marechaussees gaan werken, dan krijg je de kans.

Toegevoegd na 2 minuten:
"bij"